Rebnis Support

Presentkort eller kundkort

Anonym · 15 september 2022 kl. 16:23 #

Vi vill sälja presentkort i vår restaurang. Går det att koppla en kortläsare till Rebnis kassa så att man kan använda magnetkort?

Anonym · 15 september 2022 kl. 16:46 #

Hej Paula,

Vi har en modul till Rebnis kassa som går utmärkt att använda för presentkort om man vill.

KUNDKORTSMODUL I REBNIS KASSA

Det finns två olika typer av kort som kan användas i Rebnis kassa, magnetkort eller RFID-kort.

Magnetkort:

Man drar dom på en kortläsare, så baksidan av kortet har en magnetremsa.

RFID-kort:

Man blippar dom på en RFID-läsare, kortet har inte någon magnetremsa. Om man använder den här typen av läsare kan man också använda så kallade ”Taggar”

Fördel med RFID-kort/taggar: 

1. Mer yta för tryck: så det blir enhetlig design på både fram och baksidan av kortet. 

2. Mindre slitage: magnetremsa/läsaren slits vid varje drag jämfört med RFID som bara blippas.

Tryck: Man kan välja att designa tryck på båda eller ena sidan av kort/tagg. Här rekommenderar vi att ni tar fram en logga och design enligt den som er reklamfirma har tagit fram.

KUNDKORT ELLER PRESENTKORT

I princip funkar dom på samma sätt där man laddar pengar på ett kort eller en tagg genom att, kortet dras/blippas/väljs i kassan, som sen används vid betalning eller delbetalning. Skillnaden som vi har gjort på presentkort och kundkort är att man ska kunna sätta ett giltighetsdatum på presentkortet.

KUNDKORTSGRUPPER

Innan försäljningen startar av kundkort bör man skapa ”Kundkortsgrupper” i kassan så att man enkelt kan särskilja korten. Under fliken ”Register” > ”Kundkort” > ”Kundkortsgrupp” lägger man in de olika grupperna man vill ha.

image.png

image.png

LADDA ETT KORT

Börja med att trycka på ”Kundkortsknappen” för att registrera ett kundkort/presentkort och sedan på ”Kundkort” då kommer rutan upp som ber att du drar/blippar kortet. Registrera kortet, välj kundkortsgrupp om det finns flera att välja på.

ANVÄNDA IDENTIFIERARE

Vid registrering av Kundkort går det att ange en extern identifierare som sedan kan användas för att söka upp kortet manuellt. Ett kundkort kan kopplas till en person från kontaktregistret för att lättare kunna identifiera kunden i kassan när denne nyttja sitt kundkort. Om en kund inte har sitt kundkort med sig kan de ändå nyttja kortet genom att i kassan under kundkort ta ”Välj kort” och söka upp namnet/kunden.

image.png

image.pngimage.png

 

Skapa kortet, här kan man också göra flera justeringar till kortet om så behövs. När det är klart tryck på ”Ladda pengar”, tryck in den summa som ska betalas och tryck OK. Summan för laddningen hamnar i varukorgen, nu kan man ta betalt som vanligt med det betalsätt som gästen väljer.

image.pngimage.pngimage.png

KORTET SOM BETALSÄTT

När kunden sedan använder kortet för betalning använder man betalsättet ”Kundkort”. Det spelar ingen roll om det är ett ”lunchkort” eller presentkort, en kommer rutan upp som ber att kunden ska dra kortet. På kvittot ser kunden saldot efter transaktionen.

image.png

UTGÅNGET PRESENTKORT

Försöker någon betala med ett presentkort som redan gått ut, kommer kassan säga ifrån. Det går att förlänga presentkortets giltighetstid, det krävs dock att kortet dras/blippas/väljs i kassan. Sedan går det via kundkort-knappen i menyn välja ”Förläng giltighetstid”.

image.png

Giltighetstiden förlängs med hela månader.

TÖMMA UTGÅNGNA PRESENTKORT

Om man har presentkort som har gått ut men det finns pengar kvar på kortet kan man ”tömma” dessa kort. Korten blir då inaktiverade och dess saldo bokförs om till ett intäktskonto. Innan man gör det måste man peka ut ett bokningsföringskonto där pengarna ska hamna. Den inställningen görs under "Inställningar" > "Ekonomi" > ”Oinlösta presentkort”

image.png

 

När det är gjort kan man gå in under ekonomifliken längst till vänster i ribbmenyn och tömma det kort som har gått ut.

image.pngimage.png

 

Återkom om du har fler funderingar.

Annika

© 2026 Rebnis v2.3.0